loading

مزایا و خطرات استفاده از فضای ابری برای کسب‌وکارها

نویسنده: mohammad
مرداد ۱۶, ۱۴۰۲
2
مقدمه

استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری یا همان Cloud Storage به‌طور فزاینده‌ای در میان افراد و مشاغل، فراگیر شده است؛ تمامی کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای که باشند می‌توانند طیف وسیعی از مزایا را از طریق استفاده از فضای ابری در اختیار داشته باشند. اما در عین حال، استفاده از این امکان، برخی از خطرات بالقوه را نیز به‌همراه دارد. در این مقاله ابتدا مزایا و سپس خطرات ناشی از فضای ذخیره‌سازی ابری برای کسب‌وکارها را بررسی خواهیم کرد.

مزایا و خطرات استفاده از فضای ابری برای کسب‌وکارها - برید

مزایای استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری برای کسب‌وکارها:

۱. صرفه‌جویی در هزینه:

یکی از مزایای اصلی استفاده از فضای ابری، صرفه‌جویی در هزینه‌های سازمان است؛ کسب‌وکارها می‌توانند به‌جای سرمایه‌گذاری در تجهیز زیرساخت‌های ذخیره‌سازی فیزیکی با پرداخت حق اشتراک معقول، از  خدمات ذخیره‌سازی ابری استفاده کنند و این یعنی کسب‌وکارها به‌میزان نیاز خود بهای متناسبی را پرداخت می‌کنند و نیاز به سرمایه‌گذاری‌ها و نگهداری‌های فیزیکی نخواهند داشت و به‌همین دلیل، معمولاً  استفاده از فضای ابری برای آنها مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

۲. مقیاس‌پذیری:

فضای ذخیره‌سازی ابری را می‌توان به‌راحتی و بسته به نیازهای کسب‌و‌کار، کوچک یا بزرگ کرد؛ یعنی کسب‌وکارها می‌توانند به‌سرعت به تغییرات تقاضای خود برای فضای ذخیره‌سازی اطلاعات پاسخ دهند. چه زمانی این تغییرات ناشی از تغییرات درون سازمان باشد و چه زمانی که این تغییرات بر اساس نیاز مشتریان لزوم داشته باشد. این مقیاس‌پذیری باعث می‌شود که کسب‌وکارها علاوه‌بر معافیت از پرداخت‌های اضافی بتوانند خیلی سریع به تغییرات پاسخ بدهند.

۳. دسترس‌پذیری:

فضای ذخیره‌سازی ابری را می‌توان از هر جایی با اتصال به اینترنت در دسترس کاربران کسب‌وکار قرار داد و این امکان، همکاری در پروژه‌ها و دسترسی به فایل‌ها از مکان‌های دور را آسان می‌کند. این قابلیت به‌ویژه برای مشاغلی که کارکنانشان از راه دور مشغول‌ به کار هستند یا کسب‌وکارهایی که نیاز به دسترسی به داده‌ها در هر مکانی دارند بسیار ارزش‌آفرین است.

۴. امنیت:

ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری معمولاً اقدامات امنیتی پرقدرتی را برای محافظت از داده‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز، سرقت و آسیب فیزیکی دارند. یعنی در این زمینه فقط کافی‌ست که یک کسب‌وکار بتواند ارائه‌دهندۀ مورد اعتمادی را پیدا کند و سپس می‌تواند اطمینان داشته باشد که داده‌ها ایمن نگه داشته خواهند شد.

۵. بازیابی اطلاعات در حوادث غیرمنتظره:

ارائه‌دهندگان معتبر فضای ذخیره‌سازی ابری همواره با تهیۀ یک نسخۀ پشتیبان از داده‌های کسب‌وکارها، آنها را در مقابل حوادث غیرمنتظره یا Disaster ها محافظت می‌کند. حوادثی از قبیل بلایای طبیعی، خرابی سخت‌افزار یا خطای انسانی که می‌تواند منجر به فاجعه شود. ولی در صورتی که سازمان شما از یک شرکت معتبر این خدمات را دریافت کرده باشد، از این بابت نگرانی‌ کمتری خواهید داشت.

۶. یکپارچه‌سازی با سایر سرویس‌های ابری:

فضای ذخیره‌سازی ابری را می‌توان با سایر سرویس‌های ابری، مانند ابزارهای مدیریت پروژه مبتنی بر ابر، ادغام کرد تا همکاری را در کسب‌وکارها بهبود ببخشد و گردش کار را ساده کند. این امکان، مدیریت داده‌ها و پروژه‌ها را در برای سازمان‌ها و مشاغل آسان‌تر می‌کند و کسب‌وکارها می‌توانند با یکپارچگی بیشتری عمل کنند و از هدررفت منابع مالی، زمانی و انسانی خود جلوگیری کنند.

برای آشنایی با راهکار ابری اتوماسیون پرگار کلیک کنید

 

خطرات استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری برای مشاغل:

۱. خطرات امنیتی:

در‌حالی‌که ارائه‌دهندگان خدمات ذخیره‌سازی ابری ممکن است تدابیر امنیتی قدرتمندی داشته باشند، همچنان خطر نقض امنیت داده‌ها و حملات سایبری وجود دارد؛ بنابراین در زمینۀ امنیت باید تمام زوایا بررسی شود و بسته به میزان اهمیتی که امنیت اطلاعات برای هر کسب‌و‌کار دارد، باید ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی ابری را به‌دقت بررسی کند و اقدامات امنیتی خود را برای محافظت از داده‌های حساس اجرا کند.

۲. وابستگی به اینترنت:

فضای ذخیره‌سازی ابری برای دسترسی به داده‌ها به یک ارتباط اینترنتی نیاز دارد و ممکن است این وابستگی ارتباطی در مناطقی با اتصال ضعیف یا در هنگام قطع اینترنت مشکل‌ساز شود. این یعنی در مواقع بروز چنین مشکلاتی ممکن است کسب‌و‌کارها نتوانند به داده‌های خود دسترسی داشته باشند.

۳. در دسترس نبودن موقتی داده‌ها:

ارائه‌دهندگان سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، ممکن است با مشکلات فنی یا اختلالاتی درون سیستم خود مواجه شوند و این امر می‌تواند منجر به از دست رفتن یا در دسترس‌نبودن موقتی داده‌ها شود. بنابراین برای کسب‌وکارها ضروری است که در هنگام استفاده از فضای ابری، برای مواجهه با چنین اتفاقاتی، حتماً به‌صورت منظم از اطلاعات خود نسخۀ پشتیبان تهیه کنند.

۴. محدودیت در کنترل بر داده‌ها:

هنگام استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، کسب‌وکارها ممکن است کنترل محدودی بر محیط ذخیره‌سازی و وضعیت فیزیکی داده‌های خود داشته باشند. این مسئله برای مشاغلی که در کشورهایی با قوانین سختگیرانه برای حفاظت از داده‌ها فعالیت می‌کنند می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد چرا که کسب‌وکار نمی‌تواند به‌صورت فیزیکی و قابل استناد(در مواقعی که مشکلی به‌وجود آمده باشد)، ادعا کند که امنیت اطلاعات مشتریان یا کارکنان خود را حفظ کرده است.

 

۵. قفل‌گذاری روی داده‌ها:

وقتی کسب‌وکارها از یک ارائه‌دهندۀ ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنند، همواره باید این قضیه را بسنجند که قرار است داده‌های آنها قفل‌گذاری شوند یا خیر. چرا که در مواقعی که نیاز به تغییر ارائه‌دهندۀ خود داشته باشند، یا حتی بخواهند اطلاعاتشان را به بستر فیزیکی منتقل کنند، ممکن است با مشکل مواجه شوند و اطلاعات خود را از دست بدهند. لازم است که ارائه‌دهندگان خدمات ابری، در این زمینه با شفافیت و مسئولیت بالایی عمل کنند و بتوانند اطمینان کسب‌وکارها را در این زمینه نیز جلب کنند.

 

برای اطمینان از امنیت داده‌های در فضای ابری، اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. انتخاب یک ارائه‌دهندۀ ابری معتبر:

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که کسب‌وکارها باید انجام بدهند، انتخاب یک ارائه‌دهندۀ معتبر است. سازمان‌ها و مشاغل باید به‌دنبال ارائه‌دهندگانی باشند که علاوه‌بر حسن ‌سابقه در زمینۀ امنیت و حریم خصوصی، بتوانند اقدامات امنیتی پرقدرتی مانند رمزگذاری و کنترل‌های دسترسی را نیز ارائه دهند.

۲- از رمزهای عبور قوی و احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید:

کسب‌وکارها باید از رمزهای عبور قوی و منحصربه‌فرد برای حساب‌های ذخیره‌سازی ابری خود استفاده کنند و احراز هویت دو مرحله‌ای را در تمام بخش‌ها فعال کنند تا یک لایۀ امنیتی از سوی خودشان به سایر لایه‌های امنیتی اضافه کنند.

۳. رمزگذاری داده‌ها قبل از آپلود آنها در فضای ابری:

برای افزایش بیشتر امنیت، کسب‌وکارها می‌توانند داده‌های خود را قبل از آپلود در فضای ابری رمزگذاری کنند. این رمزگذاری تضمین می‌کند که حتی اگر داده‌ها به‌صورت غیرمنتظره‌ای به‌خطر بیفتند، دسترسی به آنها برای کاربران غیرمجاز دشوار خواهد بود.

۴. پیاده‌سازی کنترل‌های دسترسی:

کسب‌وکارها باید کنترل‌های دسترسی را پیاده‌سازی و اجرا کنند تا اطمینان حاصل شود که فقط کاربران مجاز به حساب‌ها و داده‌های ذخیره‌سازی ابری خود دسترسی دارند. این کنترل دسترسی‌ها می‌توانند شامل نیاز به رمزهای عبور قوی، محدودکردن دسترسی برای کاربران یا گروه‌های خاص، و نظارت بر گزارش‌های دسترسی برای فعالیت‌های مشکوک باشند.

 

۵. پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها:

پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها برای محافظت در برابر ازدست‌رفتن داده‌ها در صورت نقض حریم خصوصی یا حوادث دیگر مهم است. کسب‌وکارها باید یک استراتژی پشتیبان‌گیری داشته باشند و به‌طور مرتب نسخه‌های پشتیبان خود را آزمایش کنند تا مطمئن شوند که به‌درستی کار می‌کنند.

۶. نظارت بر تهدیدهای امنیتی:

کسب‌وکارها باید به‌طور منظم حساب‌های ذخیره‌سازی ابری خود را برای شناسایی و مقابله با تهدیدات امنیتی، یا فعالیت‌های غیرمعمول از قبیل تلاش مکرر برا ورود به سیستم، یا تلاش برای نقض داده‌ها کنترل کنند؛ آنها همچنین باید در مورد آخرین تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی دانش خود را به‌روزرسانی کنند و اقدامات لازم را در جهت رفع سریع تهدیدات امنیتی انجام دهند.

۷. آموزش کارکنان در زمینۀ ملاحظات امنیتی:

تمامی کسب‌وکارهایی که از بسترهای ابری برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود استفاده می‌کنند، باید به کارکنان خود آموزش‌های لازم در زمینۀ متدهای امنیتی، از جمله نحوۀ استفاده ایمن از فضای ذخیره‌سازی ابری، نحوۀ شناسایی و جلوگیری از حملات فیشینگ، و نحوه گزارش حوادث امنیتی را ارائه دهند.

 

 

در مجموع، استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابریCloud  می‌تواند مزایای بسیاری از جمله صرفه‌جویی در هزینه، مقیاس‌پذیری، دسترسی  بهتر، امنیت، بازیابی اطلاعات و ادغام با سایر سرویس‌های ابری را برای کسب‌وکارها فراهم کند. و در عین‌ حال، کسب‌وکارها باید از خطرات بالقوه، از جمله خطرات امنیتی، وابستگی به اینترنت و سایر خطرهای استفاده از این بستر نیز آگاه باشند و با ارزیابی دقیق مزایا و خطرات ذخیره‌سازی ابری هر کسب‌وکاری می‌تواند تصمیم متناسب با خود را برای چگونگی و میزان استفاده از خدمات ذخیره‌سازی ابری، اتخاذ کند. در واقع ایده‌آل‌ترین کار این است که کسب‌وکارها بتوانند با انجام اقدامات امنیتی مناسب، از این ابزار قدرتمند، یعنی فضای ذخیره‌سازی ابری نهایت استفاده را ببرند و همزمان خطرات احتمالی را به حداقل برسانند.

دانلود