loading

ERP چیست؟ مزایا، معایب، جایگزین‌ها و سیستم‌های مکمل

نویسنده: mohammad
مهر ۲۴, ۱۴۰۲
7
مقدمه

ERP مخفف عبارت Enterprise Resource Planning است؛ سیستمی نرم‌افزاری که هدف اصلی آن کمک به سازمان‌ها برای مدیریت متمرکز منابع‌شان است. با استفاده از سیستم‌هایERP  سازمان‌ها می‌توانند فرآیندهای تجاری خود مانند امور مالی، منابع انسانی، موجودی و تدارکات را به‌صورت متمرکز، کارآمد و یکپارچه مدیریت کنند.

اصطلاح “برنامه‌ریزی منابع سازمانی” یا همان Enterprise Resource Planning اولین بار توسط شرکت آمریکایی  Gartner در دهه ۱۹۹۰ و برای توصیف تکامل سیستم‌های نرم‌افزاری که به‌منظور مدیریت عملکردهای مختلف کسب و کارها توسعه یافته بودند، ابداع شد. ولی اولین نمونه‌های نرم‌افزار ERP در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ برای مدیریت موجودی و فرآیندهای تولید در شرکت‌های تولیدی توسعه یافته بود.

به مرور زمان، سیستم‌های ERP پیچیده‌تر شدند و دامنۀ وسیع‌تری از کارکردهای تجاری از جمله مالی، فروش و منابع انسانی را نیز در بر گرفتند و در دنیای امروز سیستم‌های ERP توسط سازمان‌ها در همۀ اندازه‌ها و در همۀ صنایع برای بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و به‌دست آوردن دیدگاه و نظرگاه بهتر در عملیات‌ها استفاده می‌شوند.

ERP چیست؟ مزایا، معایب، جایگزین‌ها و سیستم‌های مکمل - برید

استفاده از سیستم‌های ERP مزایای زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

فرآیندهای تجاری ساده: سیستم‌های ERP به یکپارچه‌سازی عملکردهای مختلف تجاری، ساده‌سازی فرآیندها، کاهش انجام عملیات تکراری و بهبود کارایی کمک می‌کنند.

افزایش دقت داده‌ها: سیستم‌های ERP پایگاه دادۀ متمرکزی را ارائه می‌دهند که صحت و سازگاری داده‌ها را در بخش‌ها و عملکردهای مختلف، تا حد بسیار زیادی تضمین می‌کند.

افزایش بهره‌وری: با خودکارکردن وظایف و کاهش ورود اطلاعات دستی، سیستم‌های ERP می‌توانند به افزایش بهره‌وری کمک کنند و به کارمندان این امکان را بدهند که بر وظایف استراتژیک‌تر و مهم‌تر خود تمرکز کنند.

کمک به تصمیم‌گیری بهتر: سیستم‌های ERP داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های سریع و بلافاصله‌ای را ارائه می‌کنند و سازمان‌ها را قادر می‌سازند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

خدمات مشتری پیشرفته: با ایجاد بهبود دید نسبت به سفارشات و ترجیحات مشتری، سیستم‌های ERP می‌توانند به سازمان‌ها در ارائۀ خدمات بهتر به مشتریان کمک کنند.

صرفه‌جویی در هزینهها: با بهبود کارایی، کاهش ضایعات و به حداقل رساندن خطاها، سیستم‌های ERP می‌توانند به کاهش هزینه‌های سازمان و افزایش سودآوری آن کمک کنند.

کمک به انطباق با مقررات: سیستم‌های ERP با ارائه ابزارهایی برای ردیابی و گزارش‌دهی در مورد نقاط داده‌های کلیدی، به سازمان‌ها کمک می‌‌کنند که بتوانند با الزامات قانونی مطابقت بیشتری داشته باشند.

در کنار اشاره به مزایای استفاده از سیستم‌های ERP، بد نیست اگر به برخی از معایبی که ممکن است این سیستم‌ها داشته باشند نیز اشاره کنیم:

هزینۀ بالا: پیاده‌سازی، سفارشی‌سازی و نگهداری سیستم‌های ERP معمولاً هزینه‌بر و گران است و نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی از سوی سازمان‌ها خواهد بود.

ایجاد پیچیدگی: سیستم‌های ERP معمولاً پیچیده هستند و نیاز به آموزش و پشتیبانی گسترده برای مورد استفاده قرارگرفتن از سوی کاربران دارند. این مسئله می‌تواند منجر به مقاومت در برابر تغییر شود چرا که کارکنان برای سازگاری با فرآیندهای جدید مشکل پیدا خواهند کرد.

محدودیت‌های سفارشی‌سازی: در حالی که سیستم‌های ERP طیف وسیعی از عملکردها را ارائه می‌دهند، برخی از سازمان‌ها ممکن است به سفارشی‌سازی‌هایی نیاز داشته باشند که از سوی شرکت ارائه‌دهندۀ خدمات ERP ارائه نشده باشد؛ این مسئله می‌تواند منجر به هزینه‌های اضافی توسعه و زمان اجرای طولانی‌تر شود.

چالش‌های یکپارچه‌سازی: ادغام سیستم‌های ERP با سیستم‌های دیگر، مانند نرم‌افزارهای قدیمی یا برنامه‌های متفرقه، می‌تواند چالش برانگیز باشد و ممکن است به توسعه بیشتری نیاز داشته باشد.

خطرات امنیت داده: سیستم های ERP داده های حساس تجاری را ذخیره می‌کنند، بنابراین سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که اقدامات امنیتی مناسب برای محافظت در برابر نقض داده‌ها و حملات سایبری وجود دارد.

وابستگی به فروشنده: سازمان‌هایی که به‌شدت به سیستم‌های ERP خود متکی هستند ممکن است بیش از حد به فروشندگان نرم‌افزار خود وابسته شوند، مسئله‌ای که می‌تواند در صورت نیاز، تغییر سیستم را چالش‌برانگیز کند.

به‌طور کلی، در حالی که سیستم‌های ERP مزایای بسیاری را ارائه می‌دهند، سازمان‌ها باید به‌دقت معایب احتمالی را در نظر بگیرند و یک برنامۀ جامع برای پیاده‌سازی، آموزش و نگهداری مداوم ایجاد کنند.

 

معروف‌ترین سیستم‌های ERP در مقیاس جهانی:

SAP ERP: شرکت SAP یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان راهکارهای نرم‌افزاری سازمانی است و سیستم ERP ارائه‌شده توسط این شرکت به‌طور گسترده توسط شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های چند ملیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Oracle ERP Cloud: شرکت Oralce نیز یکی دیگر از ارائه‌دهندگان پیشرو در راهکارهای نرم‌افزاری سازمانی است و سیستم ERP Cloud ارائه‌شده توسط این شرکت یک انتخاب محبوب برای سازمان‌هایی است که به‌دنبال راه حل ERP مبتنی بر فضای ذخیره‌سازی ابری هستند.

Microsoft Dynamics 365: سیستم ERP شرکت مایکروسافت طیف وسیعی از ماژول‌ها را برای عملکردهای مختلف تجاری ارائه می‌دهد و به‌طور خاص در بین کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دارای محبوب زیادی است.

Infor ERP: شرکت Infor نیز یک ارائه‌دهندۀ راهکارهای نرم‌افزاری سازمانی در مقیاس جهانی است؛ سیستم ERP ارائه‌شده توسط این سازمان در طیف وسیعی از صنایع، از جمله تولید، مراقبت‌های بهداشتی و خرده‌فروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما چه چیزی است که استفاده  از سیستمهای ERP را برای بسیاری از سازمان‌ها ضروری می‌کند؟

با توجه به مزایا و معایبی که برای سیستم‌های ERP برشمردیم، باید گفته شود که در مجموع استفاده از یک سیستم ERP می تواند به سازمان ها کمک کند تا کارآمدتر، رقابتی‌تر و چابک‌تر شوند و آنها را قادر می سازد منابع خود را بهتر مدیریت کنند و به شرایط متغیر بازار پاسخ دهند. و همین امر است که باعث شده است که استفاده از این سیستم‌ها برای بسیاری از سازمان‌ها در مقیاس‌های متفاوت به یک ضرورت تبدیل شود.

سیستم‌های رقیب یا مکمل ERP چه سیستم‌هایی هستند و هرکدام چه مأموریتی دارند؟

چندین جایگزین یا مکمل برای سیستم‌های ERP وجود دارد که سازمان‌ها بسته به نیازها و الزامات خاص خود می‌توانند از آنها برای پاسخگویی به نیازهای خود بهره بگیرند:

نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری(CRM): سیستم‌های CRM برای مدیریت روابط با مشتریان و فرآیندهای فروش، ارائۀ عملکردهایی مانند اتوماسیون فروش، اتوماسیون بازاریابی و مدیریت خدمات مشتری طراحی شده‌اند.

نرم‌افزار مدیریت زنجیرۀ تأمین(SCM): سیستم‌های SCM بر مدیریت حرفه‌ای زنجیرۀ تأمین متمرکز هستند؛ از مواد خام گرفته تا کالاهای نهایی، و می‌توانند به سازمان‌ها در بهبود کارایی زنجیرۀ تامین، کاهش هزینه‌ها و بهبود دید کمک کنند.

نرم‌افزار مدیریت فرآیندهای کسب‌و‌کار (BPM): سیستم‌های BPM برای کمک به سازمان ها برای خودکارسازی و بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری، از منابع انسانی گرفته تا امور مالی و حسابداری با ارائۀ ابزار گردش کار و قابلیت‌هایی برای مدل‌سازی فرآیندها طراحی شده‌اند.

معرفی صفحه سیستم مدیریت کسب و کار پرگار

نرم افزار Point of Sale (POS): سیستم‌های POS توسط کسب‌وکارهای خرده‌فروشی برای مدیریت تراکنش‌های فروش و موجودی و همچنین عملکردهای دیگری مانند مدیریت ارتباط با مشتری و تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نرم‌افزار هوش تجاری (BI): سیستم‌های BI قابلیت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارش‌دهی را فراهم می‌کنند و سازمان‌ها را قادر می‌سازند تا بینشی در مورد عملکرد تجاری خود کسب کنند و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

 

این جایگزین‌ها با سیستم‌های ERP متفاوت هستند، اگرچه ممکن است از نظر عملکرد شباهت‌هایی داشته باشند. در حالی که سیستم‌های ERP برای یکپارچه‌سازی و ساده‌سازی تمام جنبه‌های یک کسب‌وکار، از جمله امور مالی، منابع انسانی، زنجیره تامین و موارد دیگر طراحی شده‌اند، این جایگزین‌ها معمولاً بیشتر بر روی عملکردهای تجاری خاص مانند مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیرۀ تأمین یا کسب‌وکار متمرکز هستند.

سازمان ها ممکن است بسته به نیازها و اهداف خاص خود، علاوه‌بر سیستم ERP، از یک یا چند مورد از این جایگزین‌ها استفاده کنند. به‌عنوان مثال، یک کسب‌و‌کار ممکن است از یک سیستم CRM برای مدیریت فرآیندهای فروش و خدمات مشتری خود استفاده کند همزمان از یک سیستم ERP برای یکپارچه‌سازی و ساده‌سازی فرآیندهای مالی و زنجیرۀ تامین خود نیز بهره ببرد.

 

دانلود