loading

معرفی OWASP: افزایش امنیت نرم‌افزارهای تحت وب

نویسنده: mohammad
مهر ۱۷, ۱۴۰۲
12
مقدمه

OWASP یک سازمان غیرانتفاعی، برای تأمین امنیت نرم‌افزارهای تحت‌ وب است؛ ضرورت به‌وجود آمدن چنین پروژه‌ و چنین سازمانی، در جهان دیجیتال امروزی، بیش از هر زمانی قابل لمس است.

در این مقاله به ابعاد مختلف فعالیت‌های این سازمان می‌پردازیم و نقش پررنگ آن در بهبود امنیت سیستم‌های نرم‌افزاری را بررسی می‌کنیم؛ دربارۀ مأموریت، اهداف، پروژه‌ها و منابعی که ارائه می‌دهد صحبت خواهیم کرد و ارزش‌هایی که برای افراد، سازمان‌ها، برنامه‌نویس‌ها و جامعه به‌وجود می‌آورد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی OWASP: افزایش امنیت نرم‌افزارهای تحت وب - برید

مأموریت و اهداف OWASP:

OWASP یک مأموریت روشن و مشخص دارد و با مجموعه‌ای از اهداف که به‌واسطۀ فعالیت‌ها و ابتکارات هدایت می‌شوند، این مأموریت را به‌انجام می‌رساند و حدوداً ۲۰ سال است که در انجام این مأموریت، موفق عمل کرده است.

OWASP به‌دنبال توانمندسازی افراد در راستای توسعه و نگهداری برنامه‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب است؛ این توانمندسازی از طریق ارائۀ منابع، انتقال دانش و ارائۀ ابزارهای قابل دسترسی صورت می‌گیرد.

ماهیت جامعه‌محور و مشارکتی:

یکی از ویژگی‌های متمایز OWASP رویکرد جامعه‌محور و مشارکتی آن است؛ این سازمان، گروه‌های متنوعی از متخصصان امنیت، توسعه‌دهندگان، محققان و علاقه‌مندان را از سراسر جهان گرد هم آورده است و این جامعۀ جهانی به‌طور فعال تخصص‌های خود را به‌اشتراک می‌گذارند و برای رسیدگی به چالش‌های امنیتی اپلیکیشن‌های تحت وب، به‌صورت جمعی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این مشارکت فعال و به‌اشتراک‌گذاری دانش، از طریق کنفرانس‌ها، جلسات فصلی، انجمن‌های آنلاین و در بعضی موارد با تعریف پروژه‌های مشترک صورت می‌گیرد. این جامعه‌محوربودن، منجر به ایجاد محیطی برای تعامل، یادگیری و بهبود مستمر می‌شود و این تضمین را به‌وجود می‌آور که بهترین ایده‌ها و روش‌ها در سراسر صنعت فناوری اطلاعات، به‌اشتراک گذاشته شده و پذیرفته می‌شوند.

آموزش و افزایش آگاهی:

OWASP نقش مهمی در افزایش آگاهی دربارۀ خطرات امنیتی برنامه‌های وب ایفا می کند و با ارائۀ منابع آموزشی، راهنمایی‌ها و Best Practiceها، به توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها کمک می‌کند تا آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدهای بالقوۀ موجود در برنامه‌های تحت وب را درک کنند. ابتکارات آموزشی OWASP بر تجهیز متخصصان نرم‌افزار از همان ابتدا متمرکز است و دانش و مهارت مورد نیاز برای ایجاد نرم‌افزارهای ایمن را در اختیارشان قرار می‌دهد.

این سازمان بر راهنمایی‌های عملی و اجرایی تاکید می‌کند و تمام تلاش خود را می‌کند تا مطمئن شود که Developerها، ابزار و اطلاعات لازم برای اجرای کنترل‌های امنیتی را در اختیار داشته باشند. طبیعتاً با گسترش آگاهی در مورد خطرات امنیتی اپلیکیشن‌های تحت وب، OWASP قصد دارد جامعه را برای مقابله با تهدیدهای نوظهور تجهیز کند و به افراد و سازمان‌ها کمک کند تا بتوانند به‌طور فعالانه با این تهدیدات مقابله کنند.

ساختن سیستم‌های نرم‌افزاری امن:

هدف نهایی OWASP کمک به توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها برای ایجاد سامانه‌های نرم‌افزاری ایمن است؛ این سازمان طیف گسترده‌ای از منابع، از جمله روش‌های کدگذاری امن، راهنماهای Test، چارچوب‌های امنیتی و ابزارهای شناسایی آسیب‌پذیری را در اختیار عموم قرار می‌دهد. این منابع به‌صورت رایگان در دسترس هستند و به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند تا از قافلۀ تهدیدهای در حال تحول جا نمانند و با شیوه‌های امنیتی مبتکرانه و در حال ظهور، هماهنگ باشند.

با استفاده از منابع OWASP و پیروی از توصیه‌های آن، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها می‌توانند اقدامات امنیتی را در چرخۀ عمر توسعۀ نرم‌‌افزار خود بگنجانند؛ رویکردی که پیشگیرانه است و تا حد بسیار زیادی از آسیب‌پذیری های رایج ممانعت می‌کند. یعنی برای مثال، استفاده از این توصیه‌ها منجر به جلوگیری از حملات injection، جلوگیری از شکسته‌شدن سد احراز هویت، و همچنین جلوگیری از افشای داده‌های حساس می‌شود و در نهایت این امکان را به‌وجود می‌آورد که وب‌اپلیکیشن‌ها، ایمن‌تر باشند.

Super Hero Owasp

پروژه ها و منابع OWASP

OWASP مجموعۀ گسترده‌ای از پروژه‌ها و منابع را ارائه می‌دهد تا به مأموریت خود در راستای افزایش امنیت برنامه‌های تحت وب جامۀ عمل بپوشاند؛

در این قسمت سعی می‌کنیم ابتکارات مختلف ارائه‌شده توسط OWASP را بررسی کنیم و اهمیت آنها را بسنجیم:

نگاهی کلی به پروژه‌ها و منابع  OWASP:

OWASP میزبان طیف متنوعی از پروژه‌ها و منابع است که هدف همۀ آنها بهبود امنیت برنامه‌های تحت وب است؛ این پروژه‌ها توسط جامعۀ OWASP توسعه داده می‌شوند و نگهداری آنها نیز برعهدۀ همین جامعه است. جامعه‌ای که به‌طور مداوم به مهم‌ترین نگرانی‌های امنیتی رسیدگی می‌کنند و بهترین شیوه‌های حال حاضر را در اختیار عموم قرار می‌دهند. منابع ارائه‌شده توسط OWASP برای هرکسی که علاقه‌مند به یادگیری و اجرای اقدامات امنیتی موثر باشد، به‌طور رایگان در دسترس است.

 

پروژۀ OWASP TOP TEN:

شاخص‌ترین پروژۀ سازمان OWASP، پروژۀ  OWASP TOP 10 است؛ پروژه‌ای که همواره، ۱۰ خطر مهم امنیتی برای اپلیکیشن‌های تحت وب را شناسایی و برجسته می‌کند. این پروژه، یک منبع بسیار ارزشمند برای توسعه‌دهندگان، متخصصان امنیتی و سازمان‌ها، برای درک و اولویت‌بندی اقدامات امنیتی نرم‌افزارهای تحت وب است و اطلاعات بسیار مفید و کارآمدی را برای مقابله با این تهدیدات، ارائه می‌کند. در واقع می‌توان گفت OWASP TOP TEN، یک چارچوب جامع برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزارهای تحت وب است؛ آسیب‌‌هایی مانند حملات injection، Broken Authentication و اسکریپت‌های بین سایتی(XSS).

با تمرکز بر این خطرات و اولویت‌دهی به آنها، توسعه‌دهندگان می‌توانند منابع خود را به‌طور مؤثر تخصیص دهند و اقدامات امنیتی مناسب را برای کاهش این تهدیدات اجرا کنند.

 

سایر پروژه‌های قابل‌توجه OWASP:

علاوه‌بر پروژۀ ۱۰ مورد برتر،OWASP  پروژه‌ها و منابع متعدد دیگری را ارائه می‌دهد که هرکدام به جنبه‌هایی خاص از امنیت برنامه‌های کاربردی تحت وب می‌پردازند. برخی از قابل‌توجه‌ترین این پروژه‌ها عبارتند از:

Secure Coding Practices:

این پروژه، دستورالعمل‌ها و منابع معتبری را برای اجرای شیوه‌های کدگذاری ایمن ارائه می‌دهد؛ استفاده از این منابع به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کدهای امن‌تری بنویسند، بهترین شیوه‌های اجراشده را دنبال کنند و از اشتباهات رایجی که می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری برنامه‌هایشان شود اجتناب کنند.

Testing Guides:

پروژۀ Testing Guides، راهنماهای تست جامعی را ارائه می‌دهد تا افراد و سازمان‌ها بتوانند آسیب‌پذیری‌های امنیتی نرم‌افزارهای تحت وب را شناسایی و ارزیابی کنند. این راهنماها دستورالعمل‌های گام به گام، به‌منظور انجام تست‌های امنیتی مختلف از جمله تست نفوذ، بررسی کد و اسکن آسیب‌پذیری ارائه می‌شوند.

Security Frameworks:

این پروژه از توسعۀ چارچوب‌های امنیتی پشتیبانی می‌کند که Libraryها، Toolsها و API ها را برای ساده‌سازی اجرای کنترل‌های امنیتی فراهم می‌کند. اجزای این چارچوب‌ها، قابلیت استفادۀ مجدد را دارند و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا اقدامات امنیتی خود را به‌طور موثرتر و یکپارچه‌تری سازماندهی کنند.

Vulnerability Identification Tools

پروژۀ «ابزارهای تشخیص آسیب‌پذیری»، از توسعۀ ابزارهای Open Source برای شناسایی آسیب‌پذیری، میزبانی و پشتیبانی می‌کند. این ابزارها به شناسایی و تشخیص آسیب‌پذیری‌های رایج کمک می‌کنند و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازند تا به‌طور فعال موارد امنیتی را مدنظر داشته باشند.

در نهایت، از شما دعوت می‌کنیم که حتماً از وبسایت OWASP دیدن کنید و با بازدید پروژۀ OWASP TOP TEN وسعت و عمق دید خود به مسائل امنیتی را افزایش دهید و از آنجایی که این مؤسسه کاملاً غیرانتفاعی است، شما نیز با پیوستن به پروژه‌ها می‌توانید به امن‌تر شدن محیط دیجیتال کمک کنید.

به یاد داشته باشیم که امنیت یک مسئولیت و وظیفۀ مشترک است و با پذیرش اصول و منابع ارائه‌شده توسط OWASP، می‌توانیم تأثیر بسیار چشمگیری بر وضعیت امنیتی سیستم‌های نرم‌افزاری خود بگذاریم.

دانلود